Uil en schildpad parkeren op onze speelplaats

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ter gelegenheid van de Vlaamse week tegen pesten, willen we onze leerlingen helpen om problemen aan te pakken met de parkeerplaatsen. Wie nood heeft aan rust, verdrietig is of zich alleen voelt, kan parkeren bij de schildpad. Wie een probleem moet oplossen, zijn/haar gedrag in vraag moet stellen, eens goed moet nadenken over hoe het verder moet, parkeert bij de uil. Beide partijen kunnen hun probleem uitpraten. We focussen minder  op het negatieve gedrag. Dat werkt immers alleen maar meer weerstand in de hand. Door ander gedrag positief te bekrachtigen komt het kind terug meer naar het ‘midden’ van de axenroos en ziet hij beter welke andere axen er nog mogelijk zijn. Een kind dat zich als een angstige schildpad opstelt, blijft het pestgedrag oproepen. Als leerkracht of ouder kunnen we het kind leren ’te doen alsof het hem of haar niks kan schelen’, zoals een uil, of zijn grenzen meer te stellen en van zich af te bijten, zoals een steenbok.

P1060865

 

Belangrijk!!

  • Wanneer kinderen het niet met elkaar eens zijn, oneerlijkheid ondervinden, reageren op dingen die hun ergeren spreken we van ruzie.
  • Wanneer één of meer kinderen een ander kind regelmatig en met opzet pijn doen, uitlachen, uitsluiten of op een andere manier lastigvallen spreken we van pesten.
  • Wanneer kinderen grapjes en streken met elkaar uithalen die niet kwetsend bedoeld zijn spreken we van plagen.
  • Praat erover !
  • Steun je vriendje!